Oppimateriaali sähköalan oppilaitosten ja yritysten käyttöön

Sähköteknisten tuotteiden hankinta - Miten sähkönumero palvelee koko toimitusketjussa? iStock_000014152711muok

Sähköteknisellä alalla on Suomessa käytössä ainutlaatuinen alan yhteinen tuotenumerointijärjestelmä: Jokaisella sähköteknisellä tuotteella on oma sähkönumero, jota koko toimitusketju – valmistajat, tukut, urakoitsijat, suunnittelijat – käyttää. Sähkönumerot.fi-tuotetietopalvelusta löytyy tuotetiedot noin 240.000 sähköteknisen alan tuotteesta veloituksetta ja ilman käyttäjätunnuksia.

Sähkönumeroinnin tunteminen kuuluu sähköalan opetussuunnitelmaan

Sähkönumerojärjestelmän tarjoamien mahdollisuuksien tunteminen on tärkeää kaikille alalla toimijolle. Sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinnon opintosuunnitelmassakin (luku 4.1.1 Sähkö- ja automaatiotekniikan perusosaaminen, kohta Sähköasennusmateriaalien tunteminen ja käyttö) todetaan, että opiskelijan/tutkinnon suorittajan tulee osata hyödyntää tarvikelistoja tehdessään tietolähteitä, kuten Sähkönumerot.fi-tuotetietopalvelua.

Valmiit oppimateriaalit

Opetuksen helpottamiseksi Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK) on laatinut oppilaitosten ja yritysten käyttöön oppimateriaalin, jonka löydät tästä linkistä.