Oppimateriaali sähköalan oppilaitosten ja yritysten käyttöön

Sähköteknisten tuotteiden hankinta - Miten sähkönumero palvelee koko toimitusketjussa? iStock_000014152711muok

Sähköteknisellä alalla on Suomessa käytössä ainutlaatuinen alan yhteinen tuotenumerointijärjestelmä: Jokaisella sähköteknisellä tuotteella on oma sähkönumero, jota koko toimitusketju – valmistajat, tukut, urakoitsijat, suunnittelijat – käyttää. Sähkönumerot.fi-tuotetietopalvelusta löytyy tuotetiedot noin 240.000 sähköteknisen alan tuotteesta veloituksetta ja ilman käyttäjätunnuksia.

Sähkönumeroinnin tunteminen kuuluu sähköalan opetussuunnitelmaan

Sähkönumerojärjestelmän tarjoamien mahdollisuuksien tunteminen on tärkeää kaikille alalla toimijolle. Sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinnon opintosuunnitelmassakin (luku 4.1.1 Sähkö- ja automaatiotekniikan perusosaaminen, kohta Sähköasennusmateriaalien tunteminen ja käyttö) todetaan, että opiskelijan/tutkinnon suorittajan tulee osata hyödyntää tarvikelistoja tehdessään tietolähteitä, kuten Sähkönumerot.fi-tuotetietopalvelua.

Valmiit oppimateriaalit

Opetuksen helpottamiseksi Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK) on laatinut oppilaitosten ja yritysten käyttöön oppimateriaalin:

• Sähköteknisten tuotteiden hankinta -esitys, jossa 25 dian tietopakettina on esitelty sähköteknisten tuotteiden hankintaprosessia ja sitä, miten sähkönumero palvelee koko toimitusketjua.

• Neljä 15-20 minuuttia kestävää harjoitussarjaa, jotka tekemällä opiskelija tutustuu tietopalvelun
    monipuolisiin toiminnallisuuksiin. Jokainen harjoitussarja sisältää viisi harjoitustehtävää. Harjoitustehtävien tekemiseksi opiskelijalla pitää olla internet-yhteys Sähkönumerot.fi-sivustolle.

• Harjoitusten vastaukset on kerätty erilliseen salasanalla suojattuun tiedostoon. Salasanan opettaja saa pyynnöstä STK:n toimistosta. Lähetä pyyntö tuotetiedot(at)stkliitto.fi tai soita p. 040-7358673.

Kaikki ideat tämän oppimateriaalin  kehittämiseksi ja parantamiseksi ovat lämpimästi tervetulleita!
Lähetä ideasi STK:hon tietopalvelut(at)stkliitto.fi tai soita p. 040-7358673 tai voit täyttää palautelomakkeen.