Timo Kekkonen. Kuvaaja Olli HäkämiesTimo Kekkosen blogikirjoitus:

Tiedätkö mistä sähkö oikein tulee?

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus Stek ry on elokuussa julkaissut animaatiovideon ”Mistä sähkö tulee?”.

Miksi valitsimme tämän aiheen?

Kaikki tietävät, että sähkö on meille tärkeää ja kaikki niin kotona, työpaikoilla kuin koko yhteiskunnassa tarvitsee sähköä. Kaikki eivät kuitenkaan tiedä missä ja miten sähkö ”syntyy” ja miten se oikein tulee sieltä jostain meille käyttäjille. Vielä vähemmän tunnetaan ne muutokset, joita esimerkiksi lisääntyvä aurinko- ja tuulienergian käyttö ja ns. älykkäät sähköverkot tuovat mukanaan ja miten muutokset vaikuttavat, ei vain sähköverkkoon vaan myös meihin sähkön käyttäjiin. Tämän takia näimme tarpeelliseksi jakaa aiheesta tietoa ja suunnata se erityisesti nuorille ja miksei myös vanhemmille kuluttajille.

Miksi tuotimme videon?

Asioiden esittäminen visuaalisesti on aina ollut erinomainen tapa välittää tietoa tiivistetyssä muodossa. Sanonta ”kuva vastaa tuhatta sanaa” on kaikille tuttu ja jos se muunnetaan muotoon ”video vastaa tuhatta kuvaa” tämä antaa vastauksen sille miksi päätimme tehdä aiheesta videon. Videoita käytetään yhä enemmän opetuksessa ja sen lisäksi video leviää – ainakin hyvä video – hyvinkin nopeasti henkilöltä toisella. Näin mahdollistetaan viestin nopea ja laaja leviäminen.

Miksi video tehtiin animaationa?

Tavoitteenamme oli saada informatiivinen mutta samalla mielenkiintoinen ja hauska video. Päädyimme siihen, että helpoin tapa toteuttaa video joka vetoaa laajasti eri ikäryhmiin, on hyvin tehty animaatio. Animaation keinoin voitiin niinkin abstrakti aihe kuin sähkö – sen tuottaminen ja siirtäminen – esittää tavalla, joka auttaa paremmin ymmärtämään tätä hajutonta ja näkymätöntä energiaa ja siihen liittyviä asioita.

Katso video ja jos pidät siitä niin kerro siitä lapsille ja nuorille - tutuille ja tuntemattomille. Näin autat meitä levittämään tietoa sähköstä.

Sarjan toinen video julkaistaan lähiviikkoina ja sen aiheena on ”Sähkö kotona”.

Seuraamalla meidän nettisivuja saat tiedon milloin se on julkaistu ja sieltä löydät myös muuta mielenkiintoista ja hyödyllistä tietoa sähköstä ja sen käytöstä.

Timo Kekkonen
Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry