TarjaHailikari l200Tarja Hailikarin blogikirjoitus

Sähköautoilupohdintaa

Neljä vuotta tyytyväisenä sähköautoilijana on kulunut hujauksessa. Opel Amperan leasing-sopimus on alkusyksystä umpeutumassa, vaikka sitä jo kerran on vuodella jatkettu.

Niinpä nyt on pienen sähköautoilua koskevan välitilinpäätöksen aika.

Vuoteen 2020 mennessä 20.000 sähköautoa ja 2.000 julkista latauspistettä

Valtioneuvoston tammikuussa hyväksymä kansallinen ohjelma1) liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkosta asettaa sähköautojen määrälle tavoitteeksi 20 000 vuonna 2020 ja vähintään 250 000 sähköautoa vuonna 2030. Julkisia latauspisteitä tulisi ohjelman mukaan olla yksi kymmentä sähköautoa kohti, joten julkisia latauspisteitä tulisi olla vähintään 2000 kappaletta vuonna 2020 ja 25 000 kappaletta vuonna 2030. Luvut tuntuvat korkeilta, mutta…

Sähköautojen määrän kasvu

Tällä hetkellä Suomessa on täyssähköautoja noin 1000 kpl ja ladattavia hybridejä 3000 kpl. Autojen määrä on viimeisten neljän vuoden aikana vuosittain lähes tuplaantunut. Viime vuonna ladattavien hybridien määrä kasvoin 973:ta 2441:en. Jos kasvu jatkuu nykyisen kaltaisena, 20.000 sähköauton tavoite ylittyy jo ennen vuotta 2020.

Sähköllä ajaminen on todella mukavaa: auton ääni on hiljainen, kiihtyvyyttä riittää ja tankkaaminen on helppoa. Tuulessa ja kylmyydessä ei tarvitse seistä bensan katkussa mittarilla edellyttäen, että lataaminen onnistuu kotipihassa ja mielellään myös työpaikalla. Sähköautot lisääntyvät aivan varmasti, jos lataus onnistuu helposti ja luotettavasti. Harkitessani ladattavan hybridin sijasta täyssähköauton hankintaa olen joutunut arvioimaan uudelleen myös julkisten latauspisteiden tärkeyttä.

Suomalaisista kasvava joukko asuu kasvukeskuksissa kerrostaloissa. Miten latausmahdollisuus on heille järjestettävissä?

Riittävän latausverkoston syntyminen edellyttää viranomaistoimenpiteitä, joihin he ovatkin osoittaneet haluaan.

TEM jakaa vuosien 2017-2019 aikana 4,8 milj. euroa tukea sähköautojen julkisen latausinfrastruktuurin kehittämiseen.2) Puolet tukibudjetista on ensisijaistettu pikalatausjärjestelmille, joita toivotaan lisää erityisesti pääteiden varsille. Pikalatausjärjestelmäinvestointeihin on mahdollista saada tukea 35 % ja normaaleihin latauspisteisiin 30 %.

Rakennusten energiatehokkuusdirektiiviä ollaan uudistamassa. Ehdotuksen mukaan uusiin tai laajamittaisesti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa, tulisi valmistella kaapelointi niin, että kullekin pysäköintipaikalle voidaan asentaa latauspiste sähköisiä ajoneuvoja varten. Yli 10 pysäköintipaikkaa sisältävien muihin kuin asuinrakennusten uudisrakentamisen tai laajamittaisen korjauksen yhteydessä työryhmän ehdotuksen mukaan vähintään joka kymmenes pysäköintipaikka tulisi varustaa latauspisteellä, joka kykenee aloittamaan ja lopettamaan latauksen hintasignaalien mukaisesti.

Ladattava hybridi vai täyssähköauto?

Itselleni ajankohtaista on seuraavan sähköauton valinta. Valitettavasti Amperan seuraajaa ei ole vielä markkinoilla, joten korvaaja on löydettävä jostain muusta merkistä.

Täyssähköautoissa on neljän vuoden kuluessa tapahtunut selvää kehitystä. Täyssähköautojen toimintasäde on vähintään tuplaantunut. Tesla on toki omassa luokassaan 450-500 km:n kantamalla, mutta se ylittää hinnaltaan kipurajan moninkertaisesti. Siedettävän hintaisten täyssähköautojen - Huyndai Ioniq, Volkwagen Golf ja miniauto Renault Zoe - toimintasäteiksi suotuisissa kesäolosuhteissa luvataan 200-300 km. Koeajo osoitti lupauksen oikeaksi ainakin Huyndain osalta. Yhteensä 200 km:n matka mökkirantaan ja takaisin onnistui hyvin yhden hengen kuormalla ilman merkittäviä matkatavaroita ja mittari kertoi kotipihassa jäljellä olevien kilometrien määräksi vielä 60 km. Ei hullumpaa!

Eri automerkkijen ladattavia hybridimalleja markkinoille on neljässä vuodessa tullut runsaasti lisää3), mutta ladattavien hybridien toimintasäteet eivät ole neljän vuoden kuluessa pidentyneet. Amperalla pääsen kesällä sähköllä käytännössä 60 km ja talvella 40 km. Uusien mallien toimintasäteet sähköllä ajettaessa jäänevät optimaalisissakin olosuhteissa 50 kilometriin BMW i3:sta lukuun ottamatta.

BMW i3 on tavallaan täyssähköauton ja ladattavan hybridin yhdistelmä. 94 aH:n akustolla sen toimintasäde sähköllä on 200 km. Lisävarusteena myytävä range extender mahdollistaa matkan jatkumisen bensalla vielä runsaat 100 km.

Tarjolla olevista vaihtoehdoista olen kerännyt plussia ja miinuksia seuraavaan listaan:

BMW i3 REX 94Ah Range Extenderillä:

+ kohtuullisen pitkä toimintasäde (n. 200 km) akuilla
+ onhan se sentään BMW ja siinä on hieno hiilikuitukori
+ ei jätä tielle tyhjän akun kanssa
- kallis (48.000 €, herkuilla 54.000 €)
- takavetoinen (jollekin voi olla jopa +)
- oudot takaovet, istuimet vain neljälle

VW e-Golf - täyssähköauto

+ pitkä toimintasäde (n. 300+ km hyvissä oloissa)
+ hyvät ja huippumodernit hallintalaitteet, mukava ajaa
+ tilat viidelle ja OK tavaratila
- hinta (alkaen 43.000 €)

Hyundai Ioniq

+ hyvät ja huippumodernit hallintalaitteet, mukava ajaa
+ tilat viidelle ja OK tavaratila
+ latauspistorasia kuljettajan puolella (hyvä meidän pihassa ja työpaikalla)

Täyssähköversio:
+ pitkä toimintasäde (n. 240 km hyvissä oloissa)
+ edullinen hinta (herkkujen kera alle 40.000 €)
- pitkä toimitusaika (saa vasta vuoden vaihteessa)
- tylsän näköinen keula

Ladattava hybridiversio:
+ saatavissa jo elokuussa
+ ei jätä tielle, vaikka sähkö loppuu
+ edullinen hinta (hintatiedot julkaistaan 1.6.2017)
-  toimintasäde sähköllä vain 50 km

Toyota Prius PHV – ladattava hybridi:

+ ei jätä tielle tyhjän akun kanssa
- olematon tavaratila, istuimet vain neljälle
- hinta (alkaen 40.000 €)

Yllämainittuja malleja isompikokoiset3) autot suljin pois harkinnasta, koska sähköauto perheessämme toimii ns. kakkosautona eikä etupihallemme kahta isoa autoa rinnakkain mahdu.

Oma punnintani liikkuu nyt BMW i3:n ja Hyundai Ioniqin välillä. Päätös pitäisi tehdä pian.

Tarja Hailikari
Toimitusjohtaja
Sähköteknisen Kaupan Liitto ry 

 

Lähteet / kommentit:

1) Työryhmän ehdotus liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkon suunnitelmaksi

2) http://www.lataustuki.fi/

3) Markkinoilla olevat ladattavat hybridit keväällä 2017:

Ladattavat hybridit