SamiKokkomaki web3Sami Kokkomäen blogikirjoitus:

Kopiotuotteet ja väärennökset – elämmekö lintukodossa?

Ammattilaisten keskinäisessä kaupassa Suomessa toimien on varsin harvinaista törmätä kopiotuotteisiin tai väärennöksiin. Kuluttajapuolella on paljon selkeitä halpatuotteita, jotka on teknisesti saatettu kopioida, mutta ne myydään omalla vähemmän globaalilla brändillä. Niiden laatutaso vaihtelee ja ne esiintyvätkin usein takaisinvetoilmoituksissa. Sivistynyt kuluttaja osaa suhtautua niiden laatuun epäilevästi eikä näin ollen tule harhaanjohdetuksi. Niiden turvallisuutta osataan myös valvoa jo kohtuullisesti.

Onko kopiointi ja väärentäminen siis vähentynyt tai loppunut kokonaan ammattilaisille tarkoitetuissa tuotteissa? Ei valitettavasti ole, niitä ei vain onneksi suurissa määrin täällä meidän markkinoillamme liiku. Maailmalla kopiotuotteita liikkuu kuten ennenkin. OECD on arvioinut, että 2 % maailman tavarakaupasta tehdään kopiotuotteilla tai väärennöksillä. Iso osa niistä – noin 90 % – on tuotettu Kiinassa, mutta niitä myydään kaikkialla.

Uusimpana aktiivisena markkina-alueena erityisesti väärennöksille on Afrikka. Tämä ei ole yllättävää, kun ottaa huomioon sikäläisen markkinan kehitysasteen, valvovien viranomaisten toimintamahdollisuudet ja Kiinan vaikutuksen usean eri Afrikan maan talouteen.

Mitä kopiotuotteille sitten pitäisi tehdä? Onko taistelu jo hävitty? Vastaus on varsin yksinkertainen: jokaisen ammattilaisen pitää aina vastustaa kopiotuotteita ja harmaita kanavia. Jokaisesta tapauksesta pitää nostaa hälyä ja kertoa eteenpäin. Sillä ei ole väliä, onko tuote juuri itsensä edustama tuotemerkki tai koskettiko kopiotuoteliiketoiminta omia toimia ollenkaan.

Järjestelmällisellä työllä on mahdollista kaventaa kopiotuotteilla tehtävän liiketoiminnan menestysmahdollisuuksia. Samalla voimme toivoa, että eri maiden tulliviranomaiset alkavat tehdä tehokasta yhteistyötä ja näin vaikeuttaa kopiotuotteiden liikkuvuutta.

Termistöä:

Tuoteväärennös: tuote on täysin kopioitu logoa myöten toisen valmistajan tuotteesta.

Kopiotuote: tuote on teknisesti ja ulkonäöllisesti kopioitu toisen valmistajan tuotteesta ja sille on annettu joku toinen nimi/tuotemerkki.

Sami Kokkomäki
Myyntijohtaja
Katko Oy