Miko Huomo pitää kiitospuhetta taustalla Mauri ja Miikka Huomo

Miko Huomo pitää kiitospuhetta, taustalla Mauri ja Miikka Huomo

Sähköurakoitsijapäivien iltajuhlassa Tampereen Rosendahlissa 24.11.2016 palkittiin vuoden sähköurakoitsijana Etec Automation Oy. Valinnan julkisti Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n hallituksen puheenjohtaja Jussi Kuusela.

Taustaa

Vuonna 1974 Lauri Aunola, Olavi Siisiäinen, Reijo Vepsäläinen ja Mauri Huomo perustivat sähköurakointiyrityksen nimeltä Sähkö-Aunola Oy. Yritys keskittyi toimintansa alkuvaiheessa sähkökeskusten valmistukseen. Vuonna 1981 palveluvalikoimaan otettiin asennustoiminta, jonka myötä keskusvalmistuksesta vähitellen luovuttiin. Samana vuonna toteutettiin yrityksen ensimmäinen omistajanvaihdos, kun Aunola ja Vepsäläinen myivät osuutensa Huomolle ja Siisiäiselle.

Kolmekymmentä vuotta myöhemmin Olavi Siisiäinen ja Mauri Huomo luopuivat omistuksistaan ja uusiksi omistajiksi tulivat Maurin pojat Markus, Miikka ja Miko Huomo, joka on tätä nykyä yrityksen toimitusjohtaja. Yrityksen nimi vaihtui omistajavaihdosten myötä Etec Automation Oy:ksi.

Kannattavaa toimintaa vuosikymmenten ajan

Etec Automationin toiminta on pysynyt kannattavana läpi lamavuosienkin. Terveestä yrityskulttuurista kertoo mm. se, ettei aikaa ja energiaa ole tarvinnut haaskata työsuhdeongelmien setvimiseen eikä asiakkaiden tai toimittajien kanssa riitelyyn.

Yrityksen johto on aina ollut valmis toimimaan koko alan puolesta niin elinkeinopoliittisessa kuin etenkin työnantajien edunvalvonnassa.

Yrityksen palveluksessa on nyt vakituisesti 27 työntekijää; sesonkiaikoina työntekijöitä voi olla jopa 40. Etec Automationin viime vuoden liikevaihto oli noin 4,51 miljoonaa euroa; yritys teki myös kelpo - 252 000 euron - tuloksen.

Harvinainen ilmiö sähköistysalalla: kasvuyritys

Etec Automation kehittää rohkeasti uutta liiketoimintaa kannattavuudesta tinkimättä. Yritys saavutti paikan Kauppalehden menestysyritysten joukossa vuonna 2015. Esiin nostettiin kasvanut liiketoiminta ja erinomaiset tunnusluvut.

Toimitusjohtajana vuoden 2011 alussa aloittanut Miko Huomo kertoo saaneensa sähköurakointiyrityksen kilpailukyvyn kehittämiseen tarvittavaa näkemyksellisyyttä alan opiskelun lisäksi alan ulkopuolelta työskentelystä hitech-teollisuuden ohjelmisto-ja sähkösuunnittelun, tutkimuksen&kehityksen ja tuotehallinnan parissa.

- Ottaessani Etecin liiketoimintavastuun tilikausi oli päättymässä noin 600 000 euron liikevaihtoon. Näin selvästi, että perinteisin tavoin toimimalla ei enää pärjää. Etecin menestykseen vaadittiin uudenlaista otetta ja jatkuvaa kilpailukyvyn kehittämistä. Panostimme nopealla tahdilla mm. kuituoptiikan, teollisuuselektroniikan huolto- ja korjauspalvelujen, kylmätekniikan ja aurinkosähköjärjestelmien osaamiseen.
-
Yrityksen tärkein voimavara kuitenkin on aina motivoitunut osaava henkilöstö ja voimme todella olla ylpeitä henkilöstöstämme!, Huomo lisää.

Aurinkovoimaloiden tuotantoon Etec on satsannut erityisen voimakkaasti hankkimalla omistusosuuden Green Energy Finland Oy:stä. Miko Huomo on myös henkilökohtaisesti itse yksi ao. yrityksen pääomistajista.

Vaikuttavat referenssit

Yritys on täyden palvelun urakointiliike ja teollisuuden luottotoimittaja. Etec Automation on toteuttanut sähköistysratkaisuja maamme eturivin teollisuusyrityksille, joihin lukeutuvat mm. Metsä Board Oyj, Stora Enso Oyj, Outotec Oyj ja Ovako Oy Ab. Julkisen sektorin asiakkaina on useita kuntia ja kaupunkeja sekä mm. Rajvartiosto ja Puolustusvoimat. Yksi viime aikojen merkittävimmistä urakointikohteista oli Helenin Kivikon aurinkovoimala.

Lisätietoja Etec Automation Oy:
www.etec.fi
www.gef.fi