Ansioituneet 2016

Kuvassa vasemmalta STUL:n hallituksen puheenjohtaja Jussi Kuusela,
hopeisen ansiomerkin saaneet Juha Hietarinta, Arto Kari, Jorma Koskiola ja Veijo Piikkilä.
Kiitospuhetta pitämässä Sinikka Hieta-Wilkman.

Tampereella pidettävillä Sähköurakoitsijapäivillä jaettiin tänään tunnustuksia eri tavoin alan tehtävissä ansioituneille henkilöille. Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry palkitsi yhden henkilön kultaisella ja neljä henkilöä hopeisella ansiomerkillä. Ansiomerkit jakoi STUL ry:n hallituksen puheenjohtaja Jussi Kuusela.

Kultainen ansiomerkki annettiin SESKO ry:n toimitusjohtaja Sinikka Hieta-Wilkmanille.

DI Hieta-Wilkman on työskennellyt sähköistysalalla koko uransa useissa eri yrityksissä ja yhteisöissä, myös mm. STUL ry:n teknisenä johtajana. Lista Hieta-Wilkmanin aikaansaannoksista alan koulutus- ja julkaisutoiminnan, tarkastustoiminnan, lainsäädännön, kansainvälisen yhteistyön ja standardisoinnin kehittämisen ja johtamisen tehtävissä on pitkä ja vaikuttava.

Hopeiset ansiomerkit annettiin seuraaville henkilöille

Lehtori Veijo Piikkilä, Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK
- Pitkän linjan sähköosaaja: asentaja, teknikko, insinööri, DI, Tohtori (väitöskirja ”Kiinteistöautomaation integraatioprosessi. Automaation ammattilaisten näkökulma” esitarkastuksessa)

- Automaatioalan ja sen opetuksen edistäjä numero 1 Suomessa, ennen kaikkea avoimet väyläjärjestelmät
- Pitkäaikainen STUL:n hallituksen asiantuntijajäsen

Myyntijohtaja Jorma Koskiola, Airam Oy
- Lukuisia myynnin ja markkinoinnin johtotehtäviä eri yrityksissä, asiakas- ja urakoitsijaorientoitunut toimintatapa

- Aina valmis erilaisiin uutta luoviin alaa edistäviin hankkeisiin ja keskusteluihin

Toimitusjohtaja Juha Hietarinta, LST Group
- 12 vuotta STUL:n Varsinais-Suomen alueosaston puheenjohtajana, STUL:n hallituksen jäsen

- Suomen Telakkateollisuuden Alihankkijat ry:n perustajia 1989, hallituksen pj vuodesta 2010. Keskeinen rooli kun telakkateollisuus säilytettiin Suomessa muutama vuosi sitten
- Laivasähkötyö Oy vuoden sähköurakoitsija vuonna 2002

Pääarvioija Arto Kari, Henkilö- ja yritysarviointi SETI Oy
- Tarjouslaskennan pakettirekisterin kehittäjä jo 80-luvulla, työskennellyt konsulttina luennoimassa Sähköinfon tarjouslaskenta- ja ISO 9001 -kursseilla

- 15.4.2002 alkaen SETI:n pääarvioija, käsitellyt noin 17 000 sähköpätevyyshakemusta
- kehittää, ylläpitää ja arvioi sähköalan kunnossapitopätevyyksiä sekä mm. Sähköurakoitsijoiden SU-sertifikaattia
- STUL:n verkostoryhmän, liiketoimintaryhmän ja tarjoustoiminnan kehitysryhmän jäsen, OPH:n nimeämän Sähköverkkoalan ammattitutkintotoimikunnan puheenjohtaja

Koulutuspalkinto

Sähköalan koulutus- ja tutkimussäätiön SLO:n nimikkorahastosta jaettiin koulutuspalkinto. Sen sai KNX-opetuksen kehittäjä, Turun ammatti-instituutin lehtori Ville Alava. Kehittämispalkinto on 3 000 euroa ja sen luovutti SLO:n urakointimyynnin johtaja Jari Mikkonen.

Koulutuspalkinto 2016

Kuvassa vasemmalta Sähköalan koulutus- ja tutkimussäätiön asiamies Inka-Liisa Ahokas,
SLO:n urakointimyynnin johtaja Jari Mikkonen ja kiitospuhetta pitämässä palkittu lehtori Ville Alava.

Koulutuspalkinnon saanut Alava opiskeli sähköasentajaksi vuonna 1999 Turun ammatti-instituutissa ja jatkoi sen jälkeen opiskeluaan IT-alalla Turun ammattikorkeakoulussa ja edelleen Turun yliopistossa, josta hän valmistui vuonna 2007 matematiikan ja fysiikan opettajaksi.

Vuonna 2008 Alava aloitti Turun ammatti-instituutin opettajana ja heti seuraavana vuotena sähköasentajalinjaa laajennettiin kahdesta aloittavasta kolmeen luokkaan. Uutta luokkaa suunniteltiin kiinteistöautomaatioon suuntautuvaksi.

- Muutamia eri vaihtoehtoja vertailtuamme päädyimme valitsemaan KNX:n osastomme uudeksi järjestelmäksi. Sain oman luokkatilan ja aloin suunnitella sinne työpisteitä, Alava kertoo.

Hän suoritti Tampereen ammattikorkeakoulun järjestämän Suomen ensimmäisen KNX-Partner-kurssin. Osaamistaan Alava kehitti edelleen opiskellen vuonna 2014 KNX Advanced -sertifikaatin ja käyden 2016 keväällä KNX Tutor-kurssin, joka on KNX Associationin koulutusjärjestelmän korkein taso. Alavalle on äskettäin myönnetty myös Training Center-pätevyys, jonka myötä hän alkaa kouluttaa KNX-Partner -sertifikaattia oppilailleen.

Nykyään kaikki oppilaat opiskelevat KNX-kurssin ja kiinteistöautomaatioon suuntautunut luokka opiskelee vielä KNX-jatkokurssin, jossa syvennetään peruskurssin tietoja lämpötila- ja kaihdinohjauksiin. Kiinteistöautomaatioluokka suorittaa lisäksi ammattiosaamisen näytön KNX-järjestelmistä.

- Olen pitänyt KNX-koulutusta myös työkavereilleni. Tällä hetkellä meillä on valmius kouluttaa Varsinais-Suomessa myös yksityishenkilöitä ja yritysten edustajia, kertoo Alava.

Mikä KNX?

KNX on kansainvälinen kiinteistöautomaatiostandardi. KNX on Suomessa saavuttanut johtavan aseman kotien automaatio ratkaisuissa ja standardi on yleisesti käytössä sekä julkisissa  rakennuksissa että liikekiinteistöissä.

Valaistuksen ohjaus, lämmityksen ohjaus, ilmanvaihdon ohjaus ja turvallisuutta parantavat ratkaisut ovat jokaisen rakennuksen perustoimintoja. KNX tekniikalla toteutetut järjestelmät hallitaan helppokäyttöisen käyttöliittymän kautta.