STEK joulukalenteri hahmoilla

STEKin sähköinen joulukalenterisovellus on julkaistu. Kalenteri käsittelee hauskalla tavalla asiapitoista sisältöä liittyen sähkön käyttöön, STEKin painopistealueiden puitteissa.

Sähköalan yleishyödyllinen yhdistys STEK (Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry) julkaisee tänä jouluna aiheiltaan STEKin painopistealueille – sähkön turvallinen ja luotettava käyttö, sähköisten järjestelmien energiatehokkuus ja älykäs sähkön käyttö – sijoittuvan joulukalenterin. Aihepiirejä käsitellään hyvin maanläheisesti, tavallisen sähkönkäyttäjän näkökulmasta. Jokaiseen luukkuun kätkeytyy pieni tietoisku ja kysymys, johon vastaamalla voi testata tietojaan aihepiiristä. Kalenteri on samalla kilpailu: jokaisesta oikeasta vastauksesta parantaa asemiaan loppuarvonnassa.

- STEKin painopistealueet laajenivat merkittävästi vuoden 2014 strategiamuotoilujen aikana, ja halusimme joulukalenterillakin tuoda esiin sitä vaativaa ja monipuolista tehtäväkenttää, jolla STEK tällä hetkellä operoi, toimitusjohtaja Timo Kekkonen sanoo. - Ja vaikka kalenterissa  seikkailevat koululaisten materiaaleista tutut Elektronman ja Wattityttö, on sisältö ja kysymykset aikuisillekin sähkönkäyttäjille hyvinkin relevanttia ja ajankohtaista, arjen sähkön käyttöön liittyvää tietoa, hän jatkaa.

Joulukalenterissa pyritään käsitelläänkin tavanomaisen sähköturvallisuuden ohella hyvin ajankohtaisia aiheita, kuten kyberturvallisuutta ja uusia sähkökäyttöisiä liikkumisvälineitä.  Suunnitteluun on panoksensa antanut myös sähköturvallisuutta valvova Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes, joka kiinnitti tasapainoskoottereiden lataamisessa ilmenneisiin turvallisuusongelmiin huomiota aiemmin tänä vuonna.

– On tärkeää, että turvallisuuteen liittyvistä asioista viestitään erilaisin keinoin, jotta tavoitetaan osuvimmalla tavalla kaikki sähkönkäyttäjät ja sähköön liittyviä asioita pohtivat ihmiset, Tukesin viestintäjohtaja Johanna Salomaa-Valkamo sanoo. – Turvallisista toimintatavoista ja sähköön liittyvistä vaaroista tarvitaan jatkuvaa viestintää tapaturmien ja onnettomuuksien välttämiseksi. Tapaturmatilastojen perusteella vaikuttaa siltä, että edes sähköjunien katolle kiipeilemisen vaarallisuutta ei välttämättä tunnisteta. Onneksi vakavia sähkötapaturmia sattuu kuitenkin harvoin, Salomaa-Valkamo jatkaa.

Joulukalenterin kuvituksesta vastaa Elektronmanin ja Wattitytön luonut kuvittaja Peter Nyberg. Kalenteri on suunnattu kaikille tavallisille sähkönkäyttäjille, niin aikuisille kuin kouluikäisille lapsille ja nuorille.

Tutustu joulukalenteriin