Rakentamisessa on vahva kasvuvuosi. Erityisesti uudisrakentaminen kasvaa nyt ripeästi. Myös rakennuskoneiden vuokraus lisääntyy hyvin tänä vuonna, ja kasvu jatkuu myös ensi vuonna. Rakennusalan markkinainformaatiota tuottavan Foreconin ennusteessa kasvutahti on hieman vahvistunut keväästä. Ennusteen teettää Teknisen Kaupan Liiton Rakennuskonejaosto.

Konekysyntää on kasvattanut myös vuokrakoneiden markkinaosuuden kasvu sekä ammattirakentamisen vauhdittuminen. Koneiden kovan kysynnän myötä myös rakennuskoneiden myynti ja maahantuonti kasvavat vauhdilla.

Talous on kehittynyt tänä vuonna positiivisesti, alkuvuoden talousennusteita hieman paremmin. Foreconin arvion mukaan bruttokansantuote kasvaa 1,3 prosenttia tänä vuonna. Tilastokeskuksen mukaan talous on kasvanut tammi-syyskuussa 1,4 prosenttia edellisvuodesta. Rakentaminen kasvaa tänä vuonna selvästi bruttokansantuotetta nopeammin, lähes seitsemän prosenttia ja vauhdittaa näin talouskasvua, investointeja sekä työllisyyttä. Rakentamisen merkitys talouskasvun veturina on ennakoituakin voimakkaampi.

Ensi vuonna...

Lue koko artikkeli