Talotekniikkateollisuuden ja LVI-TEKin fuusion taustalla sekä siirtymisessä Rakennusteollisuuteen on isoja asioita.

”Näen, että rakentaminen kokonaisuudessaan elää vahvaa murroksen aikaa. Talotekniikan merkitys ja sen osuus rakentamisessa on suurempaa kuin koskaan aikaisemmin. Se tarjoaa meille kokonaan uusia mahdollisuuksia luoda entistä energiatehokkaampia rakennuksia ja ennen kaikkea ihmiselle viihtyisämpää ja terveellistä rakennettua ympäristöä”, taustoittaa Taltekan hallituksen puheenjohtajaksi valittu Climecon Oy:n toimitusjohtaja Tommi Uksila.

Uksilan mukaan digitalisaatio ja erilaiset tekoälysovellukset luovat...

....

Numerot digitalisaation takana

Uksila nostaa moneen otteeseen esille rakentamisen ja suunnittelun digitalisoinnin sekä tuotetiedon hallinnan. Hän painottaa, että LVI-TEK -fuusio olisi toteutunut varmaan yksinkin, koska sillä on selkeä rooli tuotetiedon kehittämisessä.

”LVI-numero oli kuitenkin kaupan yhdistyksen takana. Se meitä fuusiossa houkutti, ja se oli yksi isoimmista syitä tähän järjestelyyn, Uksila taustoittaa.
”Me haluamme kehittää LVI-numerojärjestelmää entistä voimakkaammin, ja tuotetieto on siinä mielessä merkittävä työkalu. Järjestöfuusio myös hämärtää kaupan ja teollisuuden rajaa, jolloin voimme ajaa yhteisiä asioita eteenpäin.”

Vaikka tuotetiedolle on erilaisia variaatioita, kuten ETIM, niin Uksilan tavoitteena on silti kehittää yksi pankki kaikelle tiedolle, johon ja josta se voidaan kerätä eri tarkoituksiin. Tämän hallintaa voidaan kehittää RT:n sateenvarjon alla, ehkä jopa heidän kanssaan.

Uksila haluaa myös hälventää luuloja, että...

Lue koko artikkeli