shktarvikkeidentukkumyynti 2000_2011_2Sähkötarvikkeiden tukkumyynti vuonna 2011 oli 875 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 12,8 %. Joulukuussa sähkötarvikkeiden tukkumyynti kasvoi 10,4 % viime vuoden joulukuuhun verrattuna.

Vuoden 2011 alusta laskettu kumulatiivinen myynnin kasvu oli tasaista läpi vuoden sijoittuen välille 11,3 – 14,7 % edellisvuoteen verrattuna. Euroissa koko vuoden myynti palautui lähes vuoden 2008 tasolle, jolloin saavutettiin kaikkien aikojen ennätys.

- Ennakoimme kysynnän jatkuvan hyvänä vuoden alkupuolen. Talouden epävarmuudesta huolimatta on nähtävissä myös merkkejä myönteisestä kehityksestä loppuvuoden osalta, Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) toimitusjohtaja Tarja Hailikari arvioi.

- Ala on hyvin riippuvainen rakentamisen volyymista ja teollisuuden investoinneista, jotka antavat viime kädessä suunnan myös sähkötarvikkeiden kysynnälle. Loppuvuoden myrskyt nostivat esiin tarpeen mittaviin jatkoinvestointeihin jakeluverkon luotettavuuden parantamiseksi. Tämä luo pitkäaikaista kysyntää johtimille, laitteille ja älykkään sähköverkon komponenteille.

Lisätiedot:
Tarja Hailikari, toimitusjohtaja
Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK)
Puh. 040 735 8673;
www.stkliitto.fi

Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK) on toiminut vuodesta 1931 ja sen jäseninä on 13 sähkötukkuliikettä sekä 47 valmistajaa ja maahantuojaa. STK pitää yllä alan yhteistä 215.000 tuotetta käsittävää Sähkönumerot.fi-tuotetietopalvelua sekä tuottaa useita myyntitilastoja.