STK:n uusi tilastojärjestelmä otettiin käyttöön 28.5.2012. Tilastojärjestelmä pitää sisällään STK:n Autolamppu-, Lamppu-, Lämmitin-, Sähkötukkumyynti-, Valaisin- sekä Valmistajien ja maahantuojien sähkötarvikemyyntitilastot.

Järjestelmästä löytyy tiedot alan kokonaismyynnistä ja edustamasi yrityksen myynnistä sekä viimeiseltä neljännesvuosineljännekseltä että viime vuosilta. Esimerkiksi tukkutilastossa tietoja voi tarkastella myös tuoteryhmäkohtaisesti sekä kuvaajien avulla että numeroina.

Esimerkkejä kuvaajista:

Malli2 700

Malli 700

Malli3 70

Malli4 700

Toimintaohjeita tilastojärjestelmän käyttäjille:

Tulet saamaan myöhemmin sähköpostiviestin, jossa on kirjautumislinkki, jonka avulla pääset antamaan itsellesi salasanan ja sen jälkeen kirjautumaan järjestelmään tarkastelemaan niitä tilastoja, joihin edustamallasi yrityksellä ja sinulla on käyttöoikeudet. Käyttäjätunnuksenasi toimii se sähköpostiosoite, johon sait viestin.

Saadaksesi vinkkejä tilastojärjestelmän monipuolisista käyttömahdollisuuksista kannattaa tutustua tästä linkistä aukeavaan ohjevideoon (kesto n. 3 min).

Tilastojärjestelmään pääsee kirjautumaan joko stkliitto.fi- tai Sähkönumerot.fi-sivun oikeasta yläkulmasta.

Kirjautumisen jälkeen pääset joko tilastonäkymään, jossa näkyvät kaikki ne tilastot, joihin sinulla on käyttöoikeus tai - jos käytössäsi on myös Sähkönumerot.fi-itsepalvelun tunnukset -  päädyt kirjautumisen jälkeen entiseen tapaan itsepalvelunäkymään, jossa on aikaisempien toimintojen lisäksi nyt myös Tilastot-välilehti. Klikkaamalla tätä välilehteä pääset tilasto-näkymään.

Ohjeita tilastopalautteiden saajille:

Valitse esim. Yrityskohtaiset kuvaajat ja raportit -toiminto ja pääset tarkastelemaan edustamasi yrityksen myyntiä ja markkinaosuuksia. Huomioi, että kuvaajissa voit tarkastella tietoja takautuvasti eri aikajaksoilta ja alasvetovalikon avulla myös alaryhmittäin. Eri lehdyköistä löydät mm. markkinaosuustietoa.

Voit ladata raportin myös exceliin kausivalinnan alapuolella olevasta linkistä.

Neljännesvuosiraportti-toiminnolla pääset tarkastelemaan tietoja koko markkinasta kuvaajina tai raporttina.

Ohjeita tilastokyselyihin vastaajille:

Tietojen syöttölomakkeen lataaminen-toiminnolla voit ladata tietojen syöttölomakkeen omalle koneellesi ja voit täydentää myyntitiedot vanhaan tapaan exceliin.

Yrityksenne tilastotietojen syöttö/katselu –toiminnolla pääset syöttämään yrityksenne myyntiluvut.

Jos tallensit tiedot excel-lomakkeelle, niin voit ladata tiedot järjestelmään sivun yläreunassa olevalla Lataa tiedot excelistä –toiminnolla.

Halutessasi voit täydentää myyntitiedot käsin suoraan web-lomakkeelle.

Syöttösarakkeen vasemmalla puolella on näkyvissä viime vuoden vastaavana kautena ilmoitettu luku ja oikealla puolella näkyy muutosprosentti verrattuna viime vuoden vastaavaan kauteen. Valitsemalla Näytä vertailuarvo, saat näkyviin lisäksi kolmen viimeisimmän kauden ilmoitetut luvut.

Syöttölomakkeen lopussa ovat Tallenna ja Hyväksy tiedot –painikkeet. Kun kaikki luvut ovat kunnossa, hyväksy tiedot, jonka jälkeen niitä ei voi enää muuttaa. Tallenna-toiminnon avulla voit jatkaa lukujen syöttämistä myöhemmin ja siihen asti syöttämäsi luvut pysyvät muistissa. Muista siinä tapauksessa kuitenkin käydä hyväksymässä tiedot ennen määräaikaa.

Kysymykset, huomiot ja kehitysehdotukset ovat tervetulleita!

Lisätietoja antaa: