Hyvä sähköalan opettaja

Tähän tiedotteeseen on kerätty sähköistysalaa koskevaa tietoa opetustoimintasi tueksi.

Sähkönumerot.fi-tuotetietopalveluun on avattu uusi tuotteiden teknisiin ominaisuuksiin perustuva haku

Sähkönumerot.fi-palvelun ennestäänkin monipuolisiin hakutoimintoihin on nyt lisätty mahdollisuus etsiä käyttötarkoitukseen soveltuvia sähköteknisiä tuotteita niiden teknisten ominaisuuksien perusteella.

Valittuasi Sähkönumerot.fi-tuoteluettelosta tuoteryhmän (tai toimittajan tai tuotemerkin),
voit tarkentaa hakua teknisten tietojen perusteella.

Voit vapaasti valita, mitä ominaisuutta haluat käyttää rajaustekijänä.
Käytä +-toimintoa valitaksesi useampia ominaisuusrajauksia.
Muista lopuksi painaa Hae-painiketta.

Sähkönumerot.fi-oppimateriaalin harjoitukset on uusittu

Sähkönumerot.fi-oppimateriaalin harjoitustehtävät on uudistettu tukemaan uuden haun tarjoamien mahdollisuuksien opiskelua.

Sähkönumerot.fi-oppimateriaalipaketti sisältää 30 dian ppt-esityksen (päivitetty 1/2017) ja neljä uudistettua 20-30 minuuttia kestävää harjoitussarjaa.

Oppimateriaali löytyy osoitteesta Sahkonumerot.fi > Tietoa ja Ohjeet > Oppimateriaali sähköalan oppilaitosten käyttöön tai tästä linkistä.

Myös harjoitusten vastaukset löytyvät samasta osoitteesta, mutta tämä - vain teidän opettajien käyttöön tarkoitettu dokumentti - on suojattu salasanalla opettaja.

Helppo keino tehostaa sähköistysalan prosesseja - merkitään sähkönumero dokumentteihin

Hallituksen tavoitteena on vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota KIRA-digi -hankkeen kautta.

"Sähköistysalalla yksi helppo ja yksinkertainen keino tehostaa prosesseja on se, että kaikkiin asiakirjoihin aina sähkösuunnitelmista huoltokirjoihin lisätään - aina kun se on mahdollista - sähkönumero. Sähkönumeron avulla niin urakoitsija, tarjouslaskija, tukkumyyjä, tuotteen tilaaja, asentaja, sähkötöiden tarkastaja kuin huoltomieskin tunnistaa tuotteen helposti ja löytää sen tekniset tiedot vuosienkin kuluttua" toteaa Sähkö- ja teleurakoitsijaliiton puheenjohtaja, toimitusjohtaja Jussi Kuusela Amplit Oy:stä.

"Nykyisin toimitusketjun eri portaissa lukuisten eri toimijoiden aikaa tuhraantuu aivan liikaa epäyhtenäisesti merkittyjen tuotteiden etsimiseen tietojärjestelmistä tai tuoteluetteloista."

Dokumentaatiossa sähkönumeroon on lisäksi helppo lisätä vakiomuotoinen hyperlinkki: http://www.sahkonumerot.fi/4281249, jossa lopussa oleva numerokoodi on sähkönumero.
Linkin kautta tuotteen tarkemmat tiedot löytyvät yhdellä klikkauksella.

Sähkö kotona -video

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry on tuottanut jo toisen hauskan videon, joka jatkaa sähköaiheisten animaatioiden sarjaa. Se kertoo perheestä, joka viisastuu sähkön holtittomassa käytössään – kantapään kautta.

Animaatio on tarkoitettu vinkiksi ensisijaisesti muille kuin sähköalan ammattilaisille. Video kannattaa kuitenkin näyttää opiskelijoille ja ehdottaa, että he jakaisivat sitä somessa - onhan heidän tulevaa työsarkaansa toteuttaa asiakkaille näitä sähköistysalan tarjoamia uusia mahdollisuuksia.

Video löytyy tästä linkistä.

Katso myös ensimmäinen video: Mistä sähkö tulee?