Hankkeen taustaKIRA-digi-hankkeen neljännellä kokeiluhakukierroksella STK-Tietopalvelut Oy:n hanke ”Sähkö- ja LVI-alan tuotetietokantojen yhteensovittaminen suunnittelijoiden ja rakennuttajien tarpeisiin” menestyi kierroksen arvioinnissa kaikista parhaiten. Hanke sai tukea 6.400 euroa, jolla ostetaan suunnittelutoimistojen ja ohjelmistotalojen asiantuntemusta.

Liitoista hankkeessa ovat mukana omakustanteisesti STK, LVItek, STUL, NSS ja Rakli. Asiantuntijoina mukana ovat Gravicon, Granlund, Kymdata, Sähkötekniikka Kari Sirén ja Yhtyneet Insinöörit.

Tavoitteena tunnistaa tuotetietotarpeista oleellisimmat

Hankkeen tavoitteena on tunnistaa asiakkaiden tuotetietotarpeista oleellisimmat, jotta voidaan luoda toimintoja yksinkertaistamaan, helpottamaan ja nopeuttamaan heidän työtään sekä luoda edellytykset sille, että tarvittavat tuotetiedot voidaan tulevaisuudessa siirtää suoraan olemassa olevista tuotetietopalveluista suunnittelujärjestelmiin, -dokumentteihin ja tuotemalleihin.

Hankkeessa Building Smart Finland -yhteistyöfoorumin kesällä julkistamaa bSF tate propertyset-määrittelyä täydennetään suunnittelijoiden ja rakennuttajien tarvitsemien tuotetietojen ja niiden teknisten ominaisuuksien spesifioimisella Talotekniikkastandardi 2017- ja ETIM-standardin mukaisesti.

Visio: Ajantasaiset tuotetiedot automaattisesti asiakkaiden ja heidän asiakkaidensa ohjelmistoihin, suunnitelmiin ja dokumentteihin

Visio 2025: Valmistaja täyttää tuotteidensa tiedot vain Sähkönumerot.fi- tai LVI-Info-palveluun, jonka jälkeen tiedot automaattisesti digitaalisessa muodossa välittyvät parissa päivässä Suomessa kaikkien hänen asiakkaidensa ja heidän asiakkaidensa – tukkujen, urakoitsijoiden, suunnittelijoiden, rakennusliikkeiden, kiinteistönomistajien, huoltomiesten, tarkastajien ym. – ohjelmistoihin ja työkaluihin siinä laajuudessa ja sellaisessa muodossa, että ne mahdollisimman tehokkaasti palvelevat tietojen käyttäjiä.

Hanke käynnistyi 30.10.2017 STK:ssa. Ensimmäisessä kokouksessa päästiin hyvin liikkeelle. Sähkösuunnittelun kannalta merkittävimmän tuoteryhmän eli valaisimien tärkeimmät tiedot listattiin Tuotetieto- ja ETIM-standardin mukaisesti, mutta samalla havaittiin, että listasta tuli varsin pitkä ja monimutkainen, joten määrittelyä on vielä yksinkertaistettava. Työ jatkuu.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Tarja Hailikari, Sähköteknisen Kaupan Liitto ry, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., 040 7358673

kira logo