Sähköteknisten tuotteiden tukkumyynti kasvoi vuoden kolmannella neljänneksellä 1,3 % verrattuna viime vuoden vastaavaan jaksoon. Koko alkuvuoden myynnin arvo oli yhteensä 760 miljoonaa euroa, mikä on 2,8 % enemmän kuin vuotta aiemmin.

- Kysyntä vaikuttaa hieman tasoittuneen vuodentakaisesta, Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) toimitusjohtaja Tarja Hailikari arvioi.

- Viime vuonna tosin koettiin kolmannella vuosineljänneksellä hyppäyksenomainen kysynnän kasvu edeltäneeseen vuoteen verrattuna. Vertailukohta on siis kova, joten hyvällä tasolla mennään edelleen, hän muistuttaa.

Sähköistyksen kasvualueista seuratuimpiin kuuluu kiinteistöautomaatio ja siihen liittyvät älykkäät ratkaisut. Erityisesti sähköautojen latausjärjestelmien tarve kasvaa koko ajan ja koskee ennen pitkää lähes kaikkia taloyhtiöitä, yrityksiä ja liikekiinteistöjä.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on varannut taloyhtiöille avustusta puolitoista miljoonaa euroa sekä tälle että ensi vuodelle. Yrityksille puolestaan avautui mahdollisuus kilpailla Energiaviraston kautta latausjärjestelmiin ja kaasutankkausasemiin varatusta kolmen miljoonan euron tuesta tänä ja ensi vuonna.

Tarja Hailikari pitää hyvänä, että julkista tukea latauspisteiden rakentamiselle on tarjolla sekä taloyhtiöille että yrityksille. Luontevintahan on ladata siellä, missä auto on muutoinkin pysäköitynä.

- Sähköautoiluun kohdistettu tuki eri muodossaan on tärkeää ja sitä tulee ehdottomasti jatkaa. Yhtä tärkeää on kuitenkin tukea latausinfran rakentamista kiinteistöihin, sillä toteutus saattaa vaatia merkittäviä sähköistyksen parannuksia.

Lisätiedot: Toimitusjohtaja Tarja Hailikari, STK, puh. 040 7358673, tarja.hailikari(at)stkliitto.fi

Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK) edustaa sähköteknisten tuotteiden valmistajia, maahantuojia ja tukkuliikkeitä. STK edistää alan kehitystä ja vaikuttavuutta sekä tuottaa palveluja, joista merkittävin on 240.000 sähköteknistä tuotetta sisältävä Sähkönumerot.fi- tuotetietopalvelu.

SähköteknistenTuotteidenTukkumyynti 2016 2018

SähköteknistenTuotteidenTukkumyynninMuutos 2014 2018