Sähköteknisen Kaupan Liitto ry palkitsi ABB Oy:n Esimerkillisenä Tuotetietojen Päivittäjänä 2018

ABB EsimerkillinenTuotetietojenPaivittaja 2018 800x529

Esimerkillinen tuotetietojen päivittäjä 2018 -kunniakirjan, -taulun ja kukat myynnin tekniselle asiantuntijalle Terttu Hautamäelle
ja tuotemarkkinointijohtaja Kari Karvoselle luovuttivat STK:n puheenjohtaja Mika Salokangas (oikealla) ja
toimitusjohtaja Tarja Hailikari (vasemmalla). ABB:ltä huomionosoitusta olivat vastaanottamassa
lisäksi (vasemmalta lukien) Kari Pulkkinen, Ari Torikka ja Timo Toissalo. Kuva: STK

STK pitää yllä alan yhteistä 248.000 tuotetta käsittävää Sähkönumerot.fi-tuotetietopalvelua, joka sisältää kattavat sähköteknisten tuotteiden tuotetiedot, kuvat ja linkit koko toimitusketjun tarpeisiin.

Tuotteiden määrällä mitattuna ABB on Sähkönumerot.fi-palvelun suurin toimija. Sillä on  Sähkönumerot.fi-tietopalvelussa yli 18.000 tuotetta. Niistä 94 %:lla on vähintään yksi tuotekuva ja 73 %:lla on ETIM-standardin mukaiset tekniset tiedot ja 70 %:lla tuotekuvaukset. Yhtiön tuotekorteilla on 42.000 linkkiä yrityksen omille tuotesivuille, tuoteluetteloon tai esitteisiin.

- Olemme vuoden kuluessa lisänneet ETIM-tiedot yli 4.000 tuotteelle, tuotekuvat 1.800 tuotteelle ja tuotekuvaukset vajaalle 5.000 tuotteelle, kertoo Kari Karvonen ABB:ltä.

Tämän parannuksen on hänen mukaansa mahdollistanut kaksi asiaa. Ensinnäkin koko yhtymässä on merkittävästi panostettu ETIM-datan laatuun ja saatavuuteen. Tämän lisäksi käynnistettiin Suomessa vuosi sitten projekti, jonka tarkoituksena oli lisätä erityisesti pienjännitetuotteiden tuotekuvia ja -kuvauksia tietopalveluun.

- Saatu parannus on merkittävä ja jatkamme tietojen täydennystä eri tuotealueilla.  Työ on tärkeää, sillä Sähkönumerot.fi-tuotetietopalvelun kautta saamme tiedot tehokkaasti verkkokauppoihin ja asiakkaiden käyttöön. Näemme tämän myös kilpailutekijänä, Kari Karvonen toteaa.

Sähkönumerot.fi-palvelussa on vuoden sisällä ollut lähes kaksi miljoonaa käyntikertaa, ja joka arkipäivä tietoja tarkistetaan keskimäärin 17.000 sivulta. Tämän lisäksi tietokanta on päivittäisessä käytössä suunnittelijoiden ja urakoitsijoiden ohjelmistoissa sekä tukkujen verkkokauppojen tiedonlähteenä.

- Parin viime vuoden aikana Sähkönumerot.fi-palveluun on täydennetty erityisesti ETIMin mukaisia teknisiä tietoja. Tiedot löytyvät nyt 55 %:lta tuotteista, STK:n toimitusjohtaja Tarja Hailikari kertoo.

- Jos tuotteen tekniset ominaisuudet puuttuvat, se ei nouse hakutuloksiin asiakkaan hakiessa tuotteita teknisten ominaisuuksien perusteella Sähkönumerot.fi-palvelusta tai esimerkiksi SLO:n tai Onnisen verkkokaupoista, hän muistuttaa.