SähköteknistenTuotteidenTukkumyynti2Q 2019

Sähköteknisten tuotteiden tukkumyynnin arvo laski vuoden ensimmäisellä puoliskolla 0,2 % 488,6 miljoonaan euroon edellisvuoden 489,5 miljoonasta eurosta.

Vuoden toisella neljänneksellä myynti laski 2,3 % viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Työpäiväkohtainen myynnin muutos oli -0,7 %.

- Alkuvuonna kysyntä osoitti tasoittumisen merkkejä ja tästä eteenpäin edetään lähellä viime vuoden tasoa, arvioi Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) toimitusjohtaja Tarja Hailikari.

- Rakentamisen huippuvuodet ovat jäämässä taa, mutta esimerkiksi infrastruktuurihankkeet pitänevät yllä sähköteknisten tuotteiden kysyntää. Pitemmällä tähtäimellä yhteiskunnan sähköistyminen nostaa sähköistysalan ja sen ratkaisujen merkitystä yhteiskunnassa.

Energian tuotanto uusiutuvista lähteistä puhtailla teknologioilla ja sen älykäs käyttö ovat osa-alueita, joihin sähköistysalalla on erityistä annettavaa ilmastonmuutoksen torjumisessa.

- Toimivia käytännön ratkaisuja hiilijalanjäljen pienentämiseen löytyy jo nyt muun muassa rakentamiseen, asumiseen ja liikenteeseen. Niiden laajamittaista käyttöönottoa tukee myös tuore hallitusohjelma, Hailikari sanoo.

Sähköistysala on jo pitkään toiminut yhdessä ilmaston lämpenemisen pysäyttämiseksi. Yksi keinoista on Hyvinvointia Sähköllä – Visio 2030 -hanke, jonka takana on käytännössä koko ala. Tämän kevään visioseminaari keräsi yhteen yli 200 vaikuttajaa ja asiantuntijaa ajankohtaisella teemallaan ”Sähköllä kohti hiiletöntä tulevaisuutta”

SähköteknistenTuotteidenTukkumyynti 5v 2Q2019

Lisätiedot: Toimitusjohtaja Tarja Hailikari, STK, puh. 040 7358673, tarja.hailikari(at)stkliitto.fi

Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK) edustaa sähköteknisten tuotteiden valmistajia, maahantuojia ja tukkuliikkeitä. STK edistää alan kehitystä ja vaikuttavuutta sekä tuottaa palveluja, joista merkittävin on 250.000 sähköteknistä tuotetta sisältävä Sähkönumerot.fi- tuotetietopalvelu.