Visioseminaari 2025: Ratkaisut osaajapulaan yhteistyö, kokeilut ja päättäväisyys
Millainen on Suomen energiatulevaisuus ja mistä saamme taidot ja osaajat sen toteuttamiseen? Kuinka tilanne näyttäytyy korkeakouluissa? Entä mistä yritykset etsivät ratkaisuja osaajapulaan? Näihin kysymyksiin tarjosi vastauksen Hyvinvointia sähköllä -visioseminaari 1.4. Pikku-Finlandiassa. Täysi sali yritysjohtajia, asiantuntijoita ja vaikuttajia sai kuulla aihealueidensa huippupuhujien kertovan kokemuksistaan ja näkemyksistään.
Näin yritykset ratkovat osaajapulaa - Case Norelco
Yhtiön kasvun pullonkaulaksi on muodostunut osaavan työvoiman saatavuus. Norelco on kehittänyt tähän useita rinnakkaisia ratkaisuja. – Teemme tiivistä yhteistyötä oppilaitosten kanssa, jotta nuoria saadaan mukaan alalle jo varhaisessa vaiheessa. Lisäksi olemme onnistuneet saamaan ulkomailta kokeneita ja motivoituneita sähköasentajia, kojeistoasentajia, insinöörejä ja esihenkilöitä, toimitusjohtaja Ari Hämäläinen kertoo. Kesäkuussa Norelco avasi monikulttuurisen tulevaisuuden tehtaan Savonlinnaan. Työkielenä on englanti ja jokaisella tuotannossa on tabletti käytössään.
Suomella on mahdollisuus rakentaa hiilineutraali ja hyvinvoiva yhteiskunta lisäämällä reippaasti investointeja puhtaaseen energiaan ja vahvoihin sähköverkkoihin.
– Meillä on nyt kaksi vaihtoehtoa: voimme olla se maa, joka hoitaa asiansa sisukkaasti ja saa siitä papukaijamerkin. Tai voimme ottaa aktiivisesti ohjat käsiimme ja nousta Euroopan mestariksi. Silloin houkuttelemme investointeja, kasvatamme vientiä ja tuotamme ihmisille konkreettista hyvinvointia sähköllä, ET:n Ina Lehto sanoo.
Viime vuoden lopussa Suomessa oli asennettua aurinkosähkökapasiteettia noin 1247 megawattia, mikä on 24 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Aurinkosähkö kattoi noin 1,4 prosenttia koko maan sähkön kokonaistuotannosta vuonna 2024. Valtaosa on vielä pientuotantoa, teollisen kokoluokan (yli 1MW) aurinkovoimaloiden määrä on lähivuosina voimakkaassa kasvussa.
Aalto-yliopiston robottiauto auttaa kaupunkeja ratkomaan tulevaisuuden ongelmia. Itseajavat autot ja tulevaisuuden data (Big Data) -hankkeessa etsitään käyttökohteita itseajavan auton keräämälle datalle. Huipputarkat sensorit keräävät jokaisella ajokerralla valtavan määrän tietoa auton ympäristöstä, esimerkiksi teiden urien kunnosta, tien varsilla olevista puista ja puustojen hiilinieluista. Lue lisää
LUT kehittää ratkaisua, joka pienentää sähköautojen latausasemien jäähdytystehon tarvetta. Alustavien laskelmien perusteella latausasemien uudenlaisella jäähdytysratkaisulla on mahdollista leikata järjestelmän maksimijäähdytystehoa merkittävästi. Lisäksi jäähdytykseen tarvitaan vähemmän energiaa, mikä laskee myös kustannuksia ja ympäristökuormitusta. Lue lisää
VTT:n johtama kansainvälinen hanke pyrkii mullistamaan raskaan liikenteen sähköistämisen Euroopassa. Hankkeen tavoitteena on rakentaa kattava sähkörekkojen latausverkosto vuoteen 2030 mennessä. Mittava Euroopan komission tukema yhteistyöverkosto kehittää ja testaa megawattiluokan latausjärjestelmiä. Lue lisää
IEA: Maailmanlaajuisesti useampi kuin joka neljäs myyty auto oli sähköauto vuonna 2024. Tänä vuonna ennakoidaan myytävän jo 20 miljoonaa sähköautoa ja niiden markkinaosuuden ylittävän 40 % vuonna 2030. Lue lisää
Tilastokeskus: Ensirekisteröidyistä henkilöautoista yli puolet oli ladattavia. Toukokuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautoista 34 % oli täyssähköautoja ja 21 % ladattavia hybridejä. Niitä rekisteröitiin yhteensä 3 731, eli 4 % enemmän edellisvuoteen verrattuna. Täyssähköautoista 55 % rekisteröitiin Uudellemaalle. Lue lisää
Sähköautojen osuus Suomen autokannasta nousi vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä 11,2 prosenttiin, mikä tarkoittaa 301 218 sähköautoa liikenteessä. Kannan kasvusta ennätyksellisesti kaksi kolmannesta eli 10 490 kpl oli täyssähköautoja. Lue tiedote ja Sähköisen liikenteen tilannekatsaus