Sähköteknisten tuotteiden tukkumyynnin arvo vuonna 2019 laski 1,1 % edelliseen vuoteen verrattuna. Myynnin arvo oli 1 010 milj. euroa, kun se oli vuotta aiemmin 1 021 milj. euroa.

Vuoden 2019 ensimmäinen neljännes osoitti kasvua, mutta seuraavilla neljänneksillä myynti oli pienempi kuin edellisvuoden vastaavina kausina. Vuoden viimeisellä neljänneksellä myynti supistui 3 %.

- Rakentamisen huippuvuodet ovat tällä erää ohi, mutta yhteiskunnan sähköistäminen jatkuu lisäten vauhtiaan. Tämä tarjoaa sähköistysalalle merkittävän roolin yhteiskunnan hyvinvoinnin mahdollistajana, sanoo Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) puheenjohtaja, Onninen Oy:n toimitusjohtaja Martti Forss.

Ilmastonmuutoksen hillintä vaatii käytännön tekoja, joilla edetään kohti hiilettömyyttä ja energiatehokkuutta. Sähköistysala on tehnyt työtä jo vuosikymmeniä etsien ja tuottaen uusia ratkaisuja, jotka vievät oikean suuntaan.

Näkyvimpiin tuloksiin kuuluvat tuuli- ja aurinkoenergian tuotanto sekä sähköinen liikenne eri muodoissaan. Huomaamattomampia, mutta merkitykseltään suuria ovat muun muassa jatkuvasti lisääntyvä kiinteistöautomaatio ja älykkäät sähköverkot.

- Olemme toimialana avainasemassa luomassa parempaa tulevaisuutta. Yksin tekniset ratkaisut eivät siihen riitä, vaan meidän tulee tuoda niiden tuottamia hyötyjä esiin aktiivisesti ja ymmärrettävästi. Näin päättäjät ja kuluttajat voivat tehdä kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja, Forss muistuttaa.

Sähköistysalan järjestöt järjestävät vuosittaisen Hyvinvointia sähköllä -visioseminaarin 22.4. Tiedekeskus Heurekassa. Tällä kertaa sen otsikkona on Vastuullisesti tulevaisuuteen.

Seminaari sisältää ajankohtaisia esityksiä alan yhteisen vision neljältä teema-alueelta, jotka ovat: Viihtyisät, energiatehokkaat rakennukset palvelevat käyttäjiään ja tuottavat energiaa, Sähkössä on älyä, Sähkö liikuttaa ihmisiä ja tavaroita, Sähkö lisää hyvinvointia ja turvallisuutta.

Sähkötukkumyynti 2010 2019

SähkötukkumyynninMuutosNeljännesvuosittain 2015 2019

Lisätiedot:
Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) hallituksen puheenjohtaja Martti Forss, Onninen Oy, puh. 0400 840598, martti.forss(at)onninen.com
Toimitusjohtaja Tarja Hailikari, Sähköteknisen Kaupan Liitto (STK), puh. 040 7358673, tarja.hailikari(at)stkliitto.fi

Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK) edustaa sähköteknisten tuotteiden valmistajia, maahantuojia ja tukkuliikkeitä.
STK edistää alan kehitystä ja vaikuttavuutta sekä tuottaa palveluja, joista merkittävin on 250.000 sähköteknistä tuotetta sisältävä Sähkönumerot.fi- tuotetietopalvelu.