Sähkönumerot.fi-tiedottaa 5/2020                                                                                           12.5.2020

Digitaalisen tuotetiedon käyttö sähkösuunnittelussa

Sähkönumerot.fi-palvelu tarjoaa alustan digitaalisen tuotetiedon käytölle koko rakentamisalalla hankesuunnittelusta kiinteistöjen ylläpitoon. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa rakennuksen tietomallista löytyvät sen kaikkien sähkötuotteiden tekniset tiedot. Tämä toisi selkeitä säästöjä rakennuksen ylläpitoon koko sen elinkaaren ajan.

Lue lisää Plaani 4/19 artikkelista.

Tuotevertailu

Sähkönumerot.fi-palvelun uusin toiminto - vertailumahdollisuus - otettiin käyttöön 1.4.2020. Saman toiminnallisen tehtävän omaavien tuotteiden eroavaisuudet löydät nyt helposti vertaamalla niiden teknisiä ominaisuuksia Vertaile-toiminolla. Tutustu tästä.

ETIM 8

ETIM 8.0 julkaistaan 1.9.2020

Sähkönumerot.fi-palvelu siirtyy käyttämään uusinta versiota heti virallisen version julkistuksen jälkeen viikolla 36.

Tämä ei aiheuta erityisiä toimenpiteitä palvelun käytössä, mutta aina uuden version tullessa teknisiä ominaisuuksia tulee lisää eri tuoteluokkiin ja tuotetietojen päivitystarpeet lisääntyvät. Vaikka ETIM-luokkaan tulisi muutoksia, eivät aiemmin annetut tiedot katoa, ne näkyvät edelleen palvelussa.

Tarkempia lisätietoja syksyn uutiskirjeissä.

Tuotetiedon hallinta ulkomailla?

Usean yrityksen tuotetiedon hallinta on ainakin osittain siirtynyt ulkolaisten päämiesten tai emoyhtiöiden tehtäväksi. Helpottaaksemme tuotetiedon hallintaa ja parantaaksemme tiedon laatua, on sivuiltamme ladattavissa myös englannin ja ruotsinkieliset tuotetietostandardit.

• STK standard in english
  • STK standard på svenska

Tuotetietostandardit ovat ladattavissa täältä.

Tuoteryhmien yleisnimien päivityspalaverit

Kaikkien tuoteryhmien läpikäynti aloitettiin syksyllä 2019 tarkoituksena mm. käytössä olevien yleisnimien sekä teknisen nimen ohjeistuksien tarkistaminen.

Päivityspalaverit jatkuvat edelleen verkkokokouksina, seuraavaksi ovat vuorossa

• 15.05.2020 Tuoteryhmä 86 Moottorit
  • 26.05.2020 Tuoteryhmä 67 Mittarit ja laskurit
  • 05.06.2020 Tuoteryhmät 24 ja 25 Pistorasiat ja -tulpat
  • 08.06.2020 Tuoteryhmät 81 Lämmityslaitteet, 82 Sähkökiukaat ja 85 Tuulettimet ja pumput

Tarkemmat tiedot palavereista ja ilmoittautumisohjeet löydät Sähkönumerot.fi-palvelun etusivulta Tapahtumat-osiosta sekä liiton Tapahtumat -sivulta (webropol-ilmoittautuminen). Jatkamme päivityspalavereja heti syksyllä kesälomakauden jälkeen.

Ajantasaiset yleisnimet löydät myös aina: sahkonumerot.fi/yleisnimet

Perehdyttämispäivät

Sähkönumerot.fi-perehdytykseen kuuluu:

• Sähkönumerot.fi-palvelu ja tuotetietojen hallinta koko toimitusketjussa
  • tuotteen perustaminen
  • tuotteen perustietojen täydentäminen ja kuvien, linkkien, dokumenttien ym. lisääminen

ETIM-perehdytykseen kuuluu:

• koulutusjaksossa käymme läpi mikä ETIM on sekä miksi ja miten ETIM-standardin mukaisia teknisiä tietoja täydennetään tuotekorteille
  • miten niitä toimitetaan eteenpäin.

Perehdytykset jatkuvat edelleen verkkokokouksina, seuraavaksi ovat vuorossa:

Tarkemmat tiedot perehdytyksistä ja ilmoittautumislinkit löydät Sähkönumerot.fi-palvelun etusivulta Tapahtumat-osiosta (tai suoraan klikkaamalla yllä olevasta listasta). Webropol-ilmoittautuminen.