Tuotetiedot kunnossa - 75 parasta sähköteknisten tuotteiden toimittajaa

Tilanne syyskuussa 2020

Sähkönumerot.fi-palvelussa on kaikkiaan 489 yrityksen tuotteita. Aktiivisia tuotteita on 245.000.

• Vähintään yksi tuotekuva on 86 %:lla tuotteista.
  • Linkki yrityksen omille sivuille tuoteinformaatioon tai käyttöohjeisiin tai muihin dokumentteihin löytyy 71 %:lta kaikista tuotteista.
  • Tuotekuvaus löytyy 61 %:lta tuotteista.
  • Harmonisoimaton tuotenimi on 7 %:lla tuotteista.

Yritysten keskinäinen paremmuusjärjestys alla olevissa taulukoissa määräytyy ensisijaisesti harmonisoitujen yleisnimien, kuvallisten tuotekorttien, ETIM-tietojen määrän ja täyttöasteen sekä tuotekuvausten keskiarvon ja toissijaisesti linkkien/dokumenttien määrän perusteella.

Listan arvostelun sijasta kannattaa laittaa omat tiedot entistäkin parempaan kuntoon.

75 parastatoimittajaa syyskuu2020

Jos yrityksenne ei yltänyt listalle, kannattaa kirjautua Sähkönumerot.fi-palveluun ja Yhteenveto-näkymästä tarkistaa missä kunnossa yrityksenne tuotetiedot ovat.

Yhteenveto tuotetiedot

Tuotetietojen merkitys kasvaa jatkuvasti

Yleisnimet ajantasalle

Tuotteiden harmonisoituja yleisnimiä on ahkerasti päivitetty tuoteryhmäkohtaisesti järjestelyissä työryhmissä. Katso tulevat palaverin Sähkönumerot.fi-etusivun tapahtumat-kalenterista.

Huolehdithan siitä, että teidän tuotteittenne yleisnimet tarvittaessa päivitetään ajantasalle!

ETIM-standardiin on tullut ja tulossa muutoksia

ETIM-standardi päivittyy marraskuussa. Uuden version myötä uusia teknisiä ominaisuuksia on tullut paljon ja osa on vielä valmistelussa. ETIM-standardin mukaisia teknisiä tietoja löytyy Sähkönumerot.fi-palvelussa 159.000 tuotteelta eli 65 %:lta kaikista tuotteista, mutta ETIM-tietojen täyttöaste on muutosten myötä laskenut keskimäärin vain 49 prosenttiin.  Valtaosa tuoteluokista on sellaisia, että niissä kaikki ETIM:n mukaiset tekniset ominaisuudet voi täyttää. Joissakin tuoteluokissa, esimerkiksi valaisimissa, samaan ETIM-luokkaan kuuluu kuitenkin erilaisia tuotteita eivätkä kaikki määritellyt 90 teknistä ominaisuutta ole relevantteja tai edes mahdollisia täyttää kaikille valaisintyypeille. Vähintään 75 %:n täyttöaste on kuitenkin hyvä tavoite myös valaisinluokissa.

Jos tekniset tiedot puuttuvat, asiakkaan tarpeisiin soveltuvat tuotteet eivät nouse hakutuloksiin Sähkönumerot.fi-palvelussa tai tukkujen verkkokaupoissa. Kannattaakin lukea urakoitsijoiden ja suunnittelijoiden ajatuksia tuotetietojen merkityksestä seuraavista blogikirjoituksista:

Tekninen johtaja Tomi Alanen / Amplit Oy: Valaisinten tuotetietojen puutteellisuus haasteena projektikaupalle

Kehityspäällikkö Keni Peltonen / Ramboll Finland Oy: Kattavia tuotetietoja kampaviinerien kyytipojaksi

Toimitusjohtaja Jussi Kuusela / Amplit Oy: Tuotetietojen merkitys urakoitsijalle - puutteet tuotetiedoissa ovat varsin tehokas kaupan este

Lisätietoja ja neuvoja tuotetietojen täydentämiseen: Sähkönumerot.fi / Jarmo Raninen, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.