Jos luet viestin mieluummin selaimella, klikkaa tästä

Sähkönumerot.fi tiedottaa 8/2020                                                                                          6.11.2020

ETIM 8 on julkaistu ja otettu käyttöön

Teknisten tietojen ilmoittamiseen käytetty ETIM-standardi kehittyy jatkuvasti. Sähkönumerot.fi -palvelussa ETIM 8 -versio otettiin käyttöön 4.11.2020. Uudessa versiossa on paljon muutoksia, sähkösektorille on mm. luotu 180 uutta luokkaa ja 80 luokkaa on poistettu käytöstä. Muita luokkiin kohdistuvia muutoksia on tehty yli 2000, toisin sanoen luokissa on otettu käyttöön paljon uusia ominaisuuksia ja arvoja ja tietysti joitakin on myös poistunut käytöstä.

STK:n toimistossa uusien luokkien, ominaisuuksien sekä arvojen kääntäminen suomeksi jatkuu ja käännöstyö valmistuu joulukuun 2020 aikana.

ETIM 7 mukaisia tietoja ei Sähkönumerot.fi-palvelussa voi enää ylläpitää, mutta siirtymähetkellä tuotekortilla olleet ETIM 7:n mukaiset tiedot on tallennettu siten, että jatkossakin on mahdollista luoda palveluun tallennetuista tiedoista ETIM 7:n mukainen BMEcat-tiedosto esim. tukkujen tarpeisiin. Tukut siirtyvät ETIM 8 -versioon omalla aikataulullaan.

Uusi versio ei aiheuta erityisiä toimenpiteitä palvelun käytössä, mutta tuo mukanaan muutoksia ilmoitettaviin teknisiin ominaisuuksiin ja arvoihin, mikä lisää tuotetietojen päivitystarpeita. Vaikka ETIM-luokkaan tulisi muutoksia, eivät aiemmin annetut tiedot katoa, vaan ne näkyvät edelleen palvelussa. Päivityksen jälkeen tietoja välitetään eteenpäin vain ETIM 8 mukaisesti.

ETIM-luokan vaihtamista edellyttävät tuotteet voi helposti kerätä listaksi Sähkönumerot.fi-palvelun Tarkennetusta hausta löytyvällä hakukriteerillä "ETIM-tiedot: Sisältää poistuneen ETIM-luokan".

Tuoteryhmien yleisnimien päivityspalaverit

Päivityspalaverit aloitettiin syksyllä 2019 tarkoituksena käydä läpi kaikkien tuoteryhmien yleisnimet, teknisen nimen ohjeistus ja ETIM-tiedot sekä sovittu tarvittaessa tehtävistä muutoksista.  Ajantasaiset yleisnimet löytyvät aina osoitteesta sahkonumerot.fi/yleisnimet

Muutoksista on ilmoitettu Sähkönumerot.fi-tiedottaa uutiskirjeissä, jotka löydät osoitteesta sahkonumerot.fi/fi/tietoa-ja-ohjeet/uutiskirje.

Viimeinen tuoteryhmäpalaveri pidetään 9.11. (tuoteryhmä 23. Erikoiskytkimet). Ilmoittautumislinkin löydät täältä.

Hanketiedot.fi-palvelu otettu käyttöön

STK on kehittänyt uuden verkkopalvelun, jonka avulla mm. sähkösuunnittelija, -urakoitsija, rakennuttaja tai tuotteiden myyjä voi helposti kerätä tuotteita koskevat ehdotukset, vertailut ja luettelot omiin kansioihin ja jakaa niitä edelleen asiakkaiden ja yhteistyökumppanien kanssa.

Lue lisää stkliitto.fi/hanketiedot.html

Voit rekisteröityä käyttäjäksi osoitteessa webropol.com/s/hanketietotunnukset

Perehdyttämispäivät

Perehdytykset jatkuvat edelleen verkkokokouksina:

Katso tarkemmat tiedot yllä olevista linkeistä tai Sähkönumerot.fi-palvelun etusivulta Tapahtumat-osiosta ja ilmoittaudu mukaan.

Perehdytykset jatkuvat vuoden 2021 helmikuussa normaalisti kuukausittain.