TE Tebatti: Suomi sähköautoistuu hyvää vauhtia

Featured Image

Talouselämä-lehti julkaisi 20.10. kiinnostavan kansainvälisen vertailujutun eri maiden sähköautovalmiuksista. Vertailu ei tehnyt aivan oikeutta tämän päivän tilanteeseen Suomessa - siksi kommentoimme juttua 24.10. seuraavasti Tebatti-palstalla:

Suomi sähköautoistuu hyvää vauhtia – Hankintatuet ovat pienempiä kuin vertailumaissa

Henkilöautojen lisäksi myös yhä useamman raskaan ajoneuvon käyttövoima on pian sähkö, kirjoittaa sähköteknisen kaupan etujärjestön toimitusjohtaja mielipidekirjoituksessa.

Talouselämässä 20.10. esitelty vertailu sähköautojen käyttöympäristöistä eri maissa avasi kiintoisan näkymän myös Suomen sähköautotilanteeseen.

Suomen täyssähköautokannan yli viisinkertaistuminen viimeisten kolmen vuoden aikana ylittää eurooppalaisen keskiarvon, ja etenemme hyvää tahtia kohti sähköautoistumista, vaikka autojen hankintatuen taso jää noin puoleen verrokkimaista. Syyskuun lopussa täyssähköautokanta oli Suomessa noussut 18 000 autoon, joten vertailussa käytetty luku 9 697 autoa antaa vaisun kuvan viime aikojen kehityksestä.

Tutkimus vertaili vain täyssähköautojen määriä. Jos huomioisi myös meillä nopeasti yleistyneet ladattavat hybridit tilastossa, Suomi onkin jo 88 500 ladattavan auton kannassa. Koska sähköautojen osuus ensirekisteröitävistä autoista on jo noin 30 prosenttia, ylittynee 100 000 sähköauton määrä muutamassa kuukaudessa.

Henkilöautojen sähköistymisen vauhdittama teknologiakehitys on avannut tien raskaamman ajoneuvokaluston sähköistämiseen. Tämä ei kuulu, mutta näkyy jo nyt yhä useamman bussimatkustajan ja kuntalaisen arjessa.

Sähköisen kaupunkilogistiikan, raskaan liikenteen, työkoneiden ja hyötyajoneuvojen sähköistyminen etenee, kun ajoneuvovalmistajien tarjonta kohtaa kuljetusliiketoiminnan tarpeet. Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin kehittämiseen tarkoitettu avustus alentaa kynnystä puhtaampaan teknologiaan siirtymisessä.

Julkiset ajoneuvo- ja liikennepalveluhankinnat siirtyivät elokuussa 2021 voimaan tulleen lain nojalla nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen aikaan. Sähköisten ajoneuvojen määrän voi ennakoida lisääntyvän seuraavilla hankintakausilla.

Ohjeistus ulottuu vuoteen 2030, joten valtion ja kuntien hankintatoimella ja liikennepalveluja tarjoavilla yrityksillä on aikaa suunnitella ajoneuvohankintoja ja tarvittavaa latausinfraa pitkäjänteisesti osana suomalaisille tuotettavien palvelujen kehittämistä. Kansallisesti latausverkoston mitoituksena pitää olla vuodelle 2030 ennakoitu 600 000 sähköauton mukainen palvelutaso.

Sallamaari Muhonen
toimitusjohtaja, Sähköteknisen kaupan liitto ry