Oppilaitosyhteistyö

university-105709_1280

Valmiit oppimateriaalit

Opetuksen helpottamiseksi Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK) on laatinut oppilaitosten ja yritysten käyttöön oppimateriaalin:

Sähköteknisten tuotteiden hankinta -esitys, jossa 30 dian tietopakettina on esitelty sähköteknisten tuotteiden hankintaprosessia ja sitä, miten sähkönumero palvelee koko toimitusketjua.

Viisi noin 20 minuuttia kestävää harjoitussarjaa, jotka tekemällä opiskelija tutustuu tietopalvelun monipuolisiin toiminnallisuuksiin. Jokainen harjoitussarja sisältää viisi harjoitustehtävää. Harjoitustehtävien tekemiseksi opiskelijalla pitää olla internet-yhteys Sähkönumerot.fi-sivustolle ja 5. harjoitussarjan suorittamiseksi käyttäjätunnus Hanketiedot.fi-verkkokansioihin.

Harjoitusten vastaukset on kerätty erilliseen salasanalla suojattuun tiedostoon. Salasanan opettaja saa pyynnöstä STK:n toimistosta. Lähetä pyyntö tuotetiedot(at)stkliitto.fi

Tutustu myös Hyvinvointia sähköllä -visiota koskevaan oppimateriaaliin.

Sähkönumerot.fi -palvelun käyttökoulutusta opiskelijoille

Opetuksessa on käyttökoulutuksen jälkeen mahdollista hyödyntää palvelua entistä monipuolisemmin ja tehokkaammin. Alalla yleisesti käytössä olevan palvelun tehokas käyttö jo opiskeluvaiheessa antaa opiskelijalle hyvät lähtökohdat työelämään siirryttäessä.

Koulutus toteutetaan etäkoulutuksena ja arvioitu kesto max. 75 min. Koulutuksessa perehdytään lyhyesti sähkönumeroinnin 50- vuotiseen historiaan, mutta pääosa ajasta käytetään palvelun eri mahdollisuuksien esittelyyn tuotteiden hakemisesta valittujen tuotteiden tietosisällön tallentamiseen ja jakamiseen.

Pääsääntöisesti koulutus on tarkoitettu jo alan oppilaitokseen hakeutuneille (ammatti- / ammattikorkeakoulu), tarvittaessa myös muut oppilaitokset ovat tervetulleita.

Sähköinen talotekniikka on bisnestä -luentopäivät

Sähköteknisen Kaupan Liitto tarjoaa alan yritysten kanssa ammattikorkeakoulujen opiskelijoille ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua alan bisnekseen niin suunnittelutoimiston, teollisuuden, kaupan kuin urakoinninkin näkökulmasta.

Sähköinen talotekniikka on bisnestä -luentopäiviä on järjestetty yli 15 vuoden ajan ja niihin on osallistunut yli 2000 opiskelijaa. Tavoitteenamme on kertoa opiskelijoille, millaisia työmahdollisuuksia ala tarjoaa sekä tutustuttaa opiskelijoita alan yrityksiin. Ala tarvitsee kaikenlaista osaamista, käsillä tekemisestä myyntiin ja markkinointiin.

Luentopäivänä opiskelijat pääsevät kuulemaan yrityksistä ja niiden menestystekijöistä suoraan huipulta – luennoitsijat ovat yritysten korkeinta johtoa tai senioriasiantuntijoita. Luentopäivät pidetään loka-marraskuussa ja vuoden 2021 syksystä lähtien pyrimme järjestämään luentosarjan ns. hybridimallina (paikan päällä / verkon välityksellä), näin voimme tarjota osallistumismahdollisuuden alueellisesti laajemmin.

Alueellinen luentopäivä

Tulevaisuudessa on tarkoitus järjestää myös alueellisia luentopäiviä yhteistyössä alueen jäsenyritysten kanssa. Toteutusaikataulu on vielä avoin johtuen pandemiatilanteesta, mutta oppilaitosten edustajien kannattaa olla yhteydessä jo nyt.

Sähköistysalalla on tarvetta myös kaupallisen koulutuksen saaneille

Liiketalouden eri osa-alueiden monipuolisia osaajia tarvitaan myös sähköistysalalla. Kaikki alan tekijät eivät ole "johtotehtävissä" vaan tekijöitä tarvitaan myyntiin, markkinointiin, taloushallintoon tai vaikka projektijohtamiseen. Sähköteknisen Kaupan Liitto yhdessä jäsenyritysten kanssa toimii alan tunnetuksi tekemisen kanssa yli ammatillisten rajojen. Opettaja, ole yhteydessä, katsotaan miten voimme tuoda alaa tutuksi myös oppilaillesi.

stock-624712_1920